Forbrugerbeskyttelse
Energiankenævnet er et privat klagenævn, der begyndte sin virksomhed den 1. november 2004. Ankenævnet er oprettet af energibranchen (Dansk Energi, DONG, HNG/NGMN, Naturgas Fyn og Dansk Fjernvarme (DF)) og Forbrugerrådet.
Ankenævnet er oprindelig godkendt af den daværende familie- og forbrugerminister, senere af økonomi- og erhvervsministeren. Fra 3. oktober 2011 hører godkendelsen under erhvervs- og vækstministeren.
Læs mere – www.energianke.dk
El
Forbrugerbeskyttelsesbekendtgørelse i medfør af elloven.
I forbindelse med idriftsættelse af DataHub og udbud af forsyningspligt er bekendgørelsen trådt i kraft den 1. marts 2013 - Se bekendtgørelsen
Fjernvarme
Læs mere – www.energianke.dk
Spildevand
Nedennævnte ordning er midlertidig og vil blive afløst af et mere præcist grundlag når en bekendtgørelse er udarbejdet.
Forbrugere kan indbringe klager vedrørende tvister med forsyningen for Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby.
Klageadgangen er fastsat i forbrugerklagelovens kapital 5 om mediation. Indgiver kunden en klage, er omkostningen i første omgang fastsat til 100,- kr. Er der ikke fundet en mindelig løsning ved mediation, kan der klages til Forbrugerklagenævnet. Dette koster 400,- kr. Beløbet tilbagebetales, hvis klageren får medhold. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan fastsætte beløbsmæssige over- og undergrænser m.v. for størrelsen på det omtvistede beløb, som betingelse for indbringelse af klager.
Læs mere - www.forbrug.dk.